Kofta i pita

Tydzień arabski wprowadza trochę zamieszania. Gdy zaczynaliśmy zabawę z 52 tygodniami kuchni świata, mieliśmy dylemat. Kuchnia arabska obejmuje potrawy pochodzące z krajów arabskich, a regiony te w znacznym stopniu się od siebie różnią. No ale rozdrabnianie się nie miałoby sensu, gdyż mimo różnic, kraje te wiele łączy: przyprawy (kardamon, kumin, kolendra, mięta, szafran), warzywa i owoce (bakłażany, papryka, cukinia, pietruszka, pomidor, czosnek, figi, cytryny, granaty), no i strączki.

Zdecydowaliśmy się jednak poświecić kilka tygodni, aby przyjrzeć się bliżej bardziej znanym kuchniom tego regionu. W kolejnych odsłonach pojawi się między innymi Maroko czy Liban, natomiast ten tydzień potraktujmy jako wstęp do kuchni krajów arabskich.

Na dzień dobry kofta i pita. Kofta to rodzaj pulpecików mięsnych (wołowe, jagnięce, cielęce), popularnych w wielu krajach, od Maroka po Indie. Istnieją też kofty wegetariańskie, ale my skupiliśmy się na mięsku. Kofta może też być serwowana w różny sposób. Jako małe, ogrągłe klopsiki, klopsy, lub podłużne paluszki, często pieczone na patyczkach – kebab kofta. Koftę podaje się w towarzystwie chlebka pita, warzyw, różnych sosów (np. harisy), cytryny i mięty.

W pierwszym podejściu przygotowałam kebab kofty, na patyczkach, z sosem z awokado. Niestety głód nie pozwolił na zrobienie zdjęcia, dlatego w drugiej odsłonie – kuleczki.

kofta-TAG

Składniki
Chlebki pita:
  • 250 g mąki pszennej (może być pełnoziarnista co by zdrowiej było)
  • 25 gram drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżeczki oliwy
  • 160 ml ciepłej wody
  • mąka do posypania
Kofta:
  • 500 g mielonej wołowiny, cielęciny lub jagnięciny (użyłam rostbefu)
  • mała cebulka czerwona
  • garść posiekanej pietruszki (lub kolendry, ja nie przepadam)
  • 2 ząbki czosnku
  • pół łyżeczki ziaren kolendry
  • po szczypcie:
  • kuminu, cynamonu, ostrej i słodkiej papryki, soli, pieprzu

Przygotowanie
Chlebki pita:
  1. Wymieszaj drożdże z wodą.
  2. Dodaj do nich sól, oliwę i mąkę.
  3. Zagnieć ciasto, tak aby było gładkie i miękkie.
  4. Odstaw do podwojenia objętości pod przykryciem (ok. 1,5h).
  5. Gdy ciasto urośnie, zagnieć je krótko i uformuj 8 kulek.
  6. Rozwałkuj każdą kulkę. Placki powinny mieć około 1 cm wysokości.
  7. Ułóż placki na blaszce i odstaw je do wyrośnięcia.
  8. Nagrzej piekarnik do 250°C i piecz chlebki około 5 minut, aż urosną i się zarumienią.
  9. Chlebki powinny wyglądać jak poduszki, w środku puste i rozdzielone na dwie warstwy, dzięki czemu po przecięciu uzyskamy kieszonkę.
Kofta:
  1. Wszystkie składniki wymieszaj i dokładnie wyrób masę.
  2. Formuj kuleczki, albo wałki i nadziewać na patyczki, albo i nie.
  3. Piecz je w piekarniku nagrzanym do 175°C, aż będą rumiane (około 10 minut).

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dziewięć − 7 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>